Zakopane (PL): modernizace lanovky z roku 1936
Rok výroby: 1933
Rok modernizace: 2007
Pro příklad zdařilé rekonstrukce můžeme nahlédnout k našim severním sousedům do nejznámějšího zimního střediska v Zakopaném. Horské město na úpatí Vysokých Tater je totiž nejen kolébkou polského lyžování, ale i první polské visuté lanovky.
Odvážný projekt místní lanovky si v roce 1934 doslova vymodlil tehdejší prezident lyžařského svazu a shodou okolností i náměstek ministra dopravy Alexander Bobkowski. Projektant vedl trasu až těsně pod vrchol hory Kasprowy Wierch do výšky 1959 metrů nad mořem. Za účelem výstavby lanovky byla ustavena společnost Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolejowej Zakopane - Kasprowy Wierch, jejíž akcionáři byly samozřejmě Polské státní dráhy, Společnost pro podporu lyžování i loděnice v Gdaňsku.
Během roku 1936 byly zprovozněny dva samostatné úseky. Nejprve z Kuźnic na střední stanici v Myślenickie Turnie a později na horní úsek do stanice Kasprowy Wierch. Práce byly dokončeny v rekordním čase a první cestující z kabiny lanovky vystoupili 15. března 1936, pouhých 227 dní po zahájení stavby. Celková délka trasy je 4252,81 metrů, na kterých lanovka překonává 936 m výškového rozdílu s průměrným stoupáním 22 %.
V roce 2006 oslavila lanová dráha své sedmdesáté výročí a jako pomyslný narozeninový dar obdržela celkovou rekonstrukci provedenou ve spolupráci s firmou Doppelmayr. Ta také dodala nové kabiny, které nahradily starší typ z počátku 60. let. Z původních, částečně upravených stanic tak stále vyjíždějí panoramatické kabiny se zvětšenou kapacitou na šedesát cestujících.
Kasprowy Wierch je čilé lyžařské středisko a jeho svahy jsou dále obsluhovány sedačkovými lanovkami. V analogii s Ještědem je zajímavé, že lanovou dráhu stále provozuje společnost Polskie Koleje Linowe S.A. vyčleněná ze státních drah v roce 1936.
Zdroj: https://www.zakopane.pl/